In de jaren 1920 schoten in Nederland, dus ook in Twente, de autobusbedrijven als paddenstoelen uit de grond.
Eén van de pioniers op dit gebied in Twente was de heer J.W. Bos. Hij nam in 1923, ten behoeve van zijn zoon Jan, de busdienst Enschede-Hengelo over, die werd uitgevoerd onder de naam Twentsche Autobus Dienst (kortweg TAD). Door uitbreiding en overnames groeide de TAD voorspoedig en na enige jaren exploiteerde men een net van meerdere lijnen, vanuit Enschede naar omliggende plaatsen.
Toch besloot de TAD door de toenemende concurrentie in de jaren en het overheidsingrijpen door middel van een vergunningenstelsel al vrij snel de meeste lijndiensten over te dragen aan een concurrent, de Twentse Elektrische Tram (TET). Dit bedrijf exploiteerde naast een tramlijn ook al een groot aantal buslijnen in de regio.

De TAD richtte zich verder vooral op toer- en groepsvervoer. Vooral in de wederopbouwjaren ging het bergopwaarts; de Twentse textielindustrie speelde hierbij een belangrijke rol door het groeiende groepsvervoer, het besloten woon-werkverkeer voor werknemers in deze toen nog zeer florerende bedrijfstak. Op het hoogtepunt waren hiervoor dagelijks zo'n veertig TAD-bussen in gebruik, soms tot ver in Duitsland.

Daarnaast profiteerde de TAD van het groeiende toerisme en zo kreeg het toerwerk steeds meer betekenis. Toen in de jaren 1970 vrijwel alle textielfabrieken in Twente gesloten werden en het woon-werkverkeer steeds verder inzakte om tenslotte geheel te eindigen, richtte de TAD zich geheel op de toeristische markt.

In 1963 nam de TAD onder het wagenparknummer 45 deze kleine Mercedes toerwagen in dienst, met heuse panoramaruiten ("bergramen"). Voorzien van slechts 25 zitplaatsen heeft dit busje ongetwijfeld heel wat kilometers gemaakt op nationale en internationale ritten en als versterking bij het groepsvervoer.

Na het einde van zijn actieve carrière werd de bus direct tot erfgoed verklaard. Eerst als 'museumbus' bij de TAD zélf en vanaf 1990 bij de Stichting Veteraan Autobussen.

Foto: Stichting Veteraan Autobussen. Tekst met dank aan Frank van den Boogert.

Dit object is onder nummer 3.501.030 ingeschreven in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.