De TET speelde een niet te overschatten rol in het woon-werkverkeer voor de textielindustrie. meer>

De oorsprong van de TET is gelegen bij de tram. meer>

 

Bij veel busbedrijven verraadt de naam dat de oorsprong van het bedrijf gelegen is bij de tram. Zo ook bij de in Enschede gevestigde TET, voluit de N.V. De Twentsche Electrische Tramwegmaatschappij, die tussen 1908 en 1933 een tramverbinding tussen Enschede en Glanerbrug exploiteerde.

Maar de TET besloot al vroeg haar trams door bussen te vervangen. In de jaren 1930 werd de basis gelegd voor een omvangrijk net van buslijnen in Twente en noordoost Overijssel en na talloze fusies en overnames groeide de TET uit tot het belangrijkste OV-bedrijf in de regio, dat bijna alle streek- en stadvervoer verzorgde. Het bedrijf speelde een niet te overschatten rol in het woon-werkverkeer ten behoeve van de Twentse textielindustrie.
Door de grote fusiegolf in het openbaar vervoer aan het in de 20e eeuw verdween de meer de dan negentig jaar oude naam TET, door integratie in het bedrijf Oostnet, niet lang daarna gevolgd door Connexxion.

In 1967 werd voor de stadsdiensten een serie DAF-bussen aangeschaft met een opbouw van Verheul, van een beproefd en degelijk type, met een voorin geplaatste motor en een handgeschakelde versnellingsbak. Daaronder bus 38. Deze bussen werden in 1980 vervangen door nieuwe bussen van Volvo.

TET bus 38 werd in 1982 opgenomen in de collectie van de Stichting Museum Streek- en Stadsautobussen Amsterdam, maar kwam in 2010 onder de hoede van een groep enthousiaste vrijwilligers in de streek waar de bus vandaan kwam: de Stichting Historische TET bus.

Foto: Stichting Historische TET bus. Tekst met dank aan Frank van den Boogert.

Dit object is onder nummer 3.500.003 ingeschreven in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.