Diesellocomotief O&K 20548 'Nijverdal'

Nijverdal kan wel als de bakermat van de Twentse textielindustrie worden gezien. Het dorp ontstond nadat de Nederlandse Handelmaatschappij (NHM) hier medio 19e eeuw een vestiging opende voor de inkoop en verdere verhandeling van katoentjes van de Twentse thuiswevers en Thomas Ainsworth hier de eerste textielfabriek van de regio begon. Na zijn dood en het vertrek van de Nederlandse Handelmaatschappij stichtte de familie Salomonson hier de Koninklijke Stoom Weverij (KSW) en dochter Koninklijke Stoom Bleekerij (KSB). De fabrieken werden door een spoorlijn met elkaar verbonden en op het landelijk spoorwegnet aangesloten.

De spoorverbindingen werden gebruikt voor de aanvoer van garens en ruwe katoen en steenkool voor de machines, voor vervoer van ongebleekte katoen tussen de weverij en de blekerij en voor de afvoer van de eindproducten.

Voor het rangeerwerk had de KSW eigen locomotieven in dienst. Ter vervanging van een ouder exemplaar werd in 1952 deze tweedehands diesellocomotief aangeschaft. De locomotief was in 1935 door de vestiging Amsterdam van Orenstein & Koppel (O&K) met fabrieksnummer 20548 geleverd aan de Bataafse Petroleum Maatschappij in Pernis (tegenwoordig Shell Petroleum NV), waar ze als 'BPM 3' tot 1952 met ketelwagens heeft gerangeerd.

In 1952 is ze verkocht aan de KSW in Nijverdal. Ze rangeerde daar vooral met kolenwagens tussen de fabrieken en de spoorlijn van de Nederlandse Spoorwegen (NS). In 1970 ging de fabriek over op aardgas stopte het kolenvervoer; dit betekende het einde van alle spoorvervoer bij de KSW.

Deze diesellocomotief bevindt zich thans in de collectie van de Museum Buurtspoorweg.
Foto: Sevrien Ferrée

Dit object is onder nummer 2.000.0236 ingeschreven in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.