De TET, voluit de N.V. De Twentsche Electrische Tramwegmaatschappij, begon in 1908 met een tramverbinding tussen Enschede en Glanerbrug. Hoewel grooste plannen werden bedacht voor een echt tramnet tussen de steden in Twente, bleef het bij dat ene lijntje van nog geen acht kilometer. Daarmee ging de TET de geschiedenis in als één van de kleinste trambedrijven van Nederland.
Toen als gevolg van het Rijkswegenplan van 1927 de Rijksweg tussen Enschede en Glanerbrug verbreed zou worden, ging dat ten koste van de tramlijn. Die was net naast de weg gelegen...
In 1933 namen autobussen van de TET het vervoer over. Een voorproefje van wat meer tramlijnen zou overkomen: ten offer vallen aan verbreding van wegen als gevolg van de opkomst en snelle groei van het autoverkeer tijdens het Interbellum en de komst van steeds betere en betrouwbaarder autobussen.

Illustraties: Ansichtkaarten archief Virtueel Mobilietitsmuseum.

Na de opheffing van de tramdienst werden de tramwagens afgevoerd… Wel bleef de wagenbak van motorwagen 1 meer dan tachtig jaar bewaard als tuinhuisje op een landgoed in Overdinkel. In 2016 kon deze wagenbak van de eigenaar worden overgenomen door de Tramweg Stichting, die te zijner tijd deze Twentse tram weer geheel wil restaureren en rijvaardig maken.

Foto: Mapionet - andrieskuperus

Dit object is onder nummer 2.000.0484 ingeschreven in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.