Volkswagen Kever uit 1957, bijgenaamd 'Ovaaltje'.

De Volkswagen Kever werd na de Tweede Wereldoorlog hét symbool van het Duitse 'wirtschaftswunder' en dé auto bij uitstek van de naoorlogse mobiliteitsexplosie. Als het meest verkochte model werd de Kever de populairste gezinsauto in ons land. Die populariteit dankte de Kever aan de lage prijs, de eenvoud, de betrouwbaarheid en onverwoestbaarheid en (dus) een hoge inruilprijs.

Op de eerste naoorlogse RAI-tentoonstelling in 1948 stond één West-Duitse auto, de Kever. Die was door Ben Pon naar Nederland gehaald.

Pon speelde een belangrijk rol in de popularisering in ons land; hij zorgde er voor dat Nederland het eerste exportland voor de Volkswagen Kever werd.
Hij was verder creatief in het trekken van aandacht voor de Volkswagen. Zo liet hij in 1958 aan een hijskraan een Kever hoog boven de Amsterdamse huizen zweven, wat werd vastgelegd voor het klantenblad 'voor hen die Vooruit Willen'. Chauffeurs die de 100.000 kilometer passeerden kregen een plaquette en een gouden dasspeld. De firma Pon is nog altijd importeur voor Volkswagen in ons land, naast heel veel meer.

De Kever werd beschouwd als een klasseloze auto en een gewoon 'werkpaard'. Hij bleef het altijd doen en als hij er mee stopte, dan was er een efficiënte en voordelige garage in de buurt die hem goedkoop kon repareren. Er kwam al snel een groot en uitgekiende dealer- en garagenetwerk tot stand. Omdat de Kever decennialang technisch vrijwel ongewijzigd in productie bleef, waren de onderdelen vele jaargangen lang uitwisselbaar.

De topverkopen voor de Kever lagen in de jaren 1960, terwijl tussen 1954 en 1969 in één aaneengesloten periode Volkswagen de meest verkochte auto van Nederland was. Die titel ging in dat laatste jaar, dankzij de Kadett, naar Opel.

De allereerste Kever, met het chassisnummer 337, kwam op 16 oktober 1947 in ons land aan. Dit historische exemplaar bestaat nog steeds en is goed bewaard gebleven. Een 'Brilkever' uiteraard, de voorloper van het boven getoonde Ovaaltje. Bron: Auto Motor Klassiek>

Foto boven: Eigenaar
Tekst met dank aan Fons Alkemade